سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهاترین تنهایی، همنشین بد است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
العابد
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» شرائط اعتکاف

شرائط اعتکاف

 

1- آمادگى :

معتکف باید قبل از ورود به اعتکاف خود را از نظر معنوى و روحى آماده کند. باید نسبت به اموال دقت کنید، نسبت به مکان انتخابى بى تفاوت نباشید. از قبل بگیرید که به یک سفر سرنوشت‏ساز مى‏روید لازم است یک جلد قرآن، مفاتیح الجنان، نهج‏البلاغه و صحیفه سجادیه و خودکار و کاغذ و لباسى پاک و مختصر پولى که شبهه‏اى در آن نیست به همراه داشته باشید.

2- حضور دل:

معتکف با ورود به مسجد عبادت را با رضایت حضرت حق و قریةالى الله شروع مى‏کند . به دلیل اهمیتى که حضور قلب در عبادت دارد به شما معتکفین توصیه مى‏شود هنگام ورود به مسجد در حالى که از اعمال خود بیم و ترس دارید اما به فضل پروردگار امیدوار باشید.

3- برنامه‏ریزى و زمانبندى:

معتکفین براى خود برنامه دقیقى داشته باشند که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مى‏شود:

1-3- در طول اعتکاف با وضو باشید : این سنت حسنه که در تقلیل گناه مؤثر است و کمتر در بین جامعه رواج دارد به عنوان یک دستورالعمل به معتکفین توصیه مى‏شود.

2-3- نماز جماعت : همه نمازهاى واجب را به جماعت بخوانید و اگر مردم رضایت داشته باشند از امام جماعت بخواهید که سجده‏ها ، رکوع ها و قنوقها را طول دهد و حتى الامکان تعقیبات کامل نماز و اوقات آنها مراعات گردد.

3-3- خوردن و آشامیدن : به میزانى تناول کنید که حال عبادت داشته باشید مطلقاً از پرخورى پرهیز کرده و به میزان نیاز آب و طعام استفاده نمایید.

4-3- قرائت قرآن کریم : در طول برنامه اعتکاف به میزانى که میسر است قرآن بخوانید و از علمایى که در بین شما هستند بخواهید در خصوص بعضى آیات براى شما سخن بگویند.

5-3- اقامه نمازهاى مستحبى: سعى کنید در این ایام نوافل را به جا آورید چهار رکعت نماز پس از نماز مغرب و دو رکعت نماز نشسته پس از نماز عشاء دو رکعت قبل از نماز صبح، هشت رکعت قبل از اذان ظهر و هشت رکعت قبل از نماز عصر و 11 رکعت نماز از نیمه شب تا قبل از طلوع فجر که نافله و نماز شب است، این نمازها به صورت دو رکعتى خوانده مى‏شوند.

6-3- انجام مطالعه و تشکیل جلسات علمى : حال که توفیق دارید در خانه خدا به یکى از بهترین عبادات بپردازید از علماء حاضر در این شهر دعوت کنید تا براى جمع شما سخنرانى و وعظ کنند.

در صورتى که در این شهر و مسجد عالمى یافت نشود از مطالعه کتاب غافل نشوید . موضوع مطالعه از قبل آماده شود. اگر مطالعه از عبادات معمول برتر نباشد قطعاً کمتر نخواهد بود.

7-3- بهره‏گیرى از مراسم مداحى و قرائت قاریان برجسته : مداحان عزیز مناجاتها و دعاها و قاریان گرامى آیات قرآن را براى معتکفین بخوانند. مناجات امیرالمؤمنین در مسجد کوفه با صداى خوب و مداحى ترجمه آن تحفه‏اى بس گرانبها براى معتکفین خواهد بود.

4- حفظ دستاوردها:

شایسته است معتکفین از دستاورد اعتکاف به خوبى مراقبت کنند. اگر در این سه روز موفق شدند و محاسبه دقیقى از اعمال خود داشته باشند . یا توانسته باشند با قرآن انس پیدا کنند و از عبادات لذت ببرند، این روش را به تمام روزهاى سال بکشانند. اگر توفیق توبه پیدا شد این توفیق را به راحتى از دست ندهند و خود را با گناه آلوده نکنند و توبه نشکنند.

5- رعایت دقیق احکام مربوط اعتکاف:

به منظور آگاهى بیشتر معتکفین عزیز به احکام اعتکاف کتابى در این خصوص تهیه و براى کلیه مراکزى که این سنت حسنه برگزار مى‏گردد ارسال شده است حتماً نسبت به مطالعه آن اقدام نمایید.

6- خلوت گزینى جهت عبادت:

اگر امکانات مسجد اجازه بدهد معتکف در قسمتى از مسجد جاى ویژه‏اى براى عبادت در نظر بگیرد تا در این مکان بدون مزاحمت دیگران به انجام مستحبات و اعمال خود بپردازد.

7- رعایت نظافت و بهداشت محیط اعتکاف:

شایسته است معتکفین در اوقات نمازها لوازم خود را جمع و جور کنند و مسجد را براى اقامه نماز جماعت آماده نمایند. خوابیدن در زمان نمازها و نامرتب بودن لوازم شخصى اثر خوبى براى نمازگزاران ندارد.

8- دعاى خالصانه:

از همه عزیزان تقاضا مى‏شود جهت استفاده بیشتر از این فضاى عرفانى و روحیات بالاى معنوى تحصیل شده از برکات ایام اعتکاف دعاى خالصانه و خاضعانه براى تعجیل در ظهور آقا امام زمان (عج) ، سلامتى و دوام عمر پر برکت براى مقام معظم رهبرى حضرت آیت الله خامنه‏اى (دام عزه)، افزایش عزت و اقتدار نظام مقدس جمهورى اسلامى در عرصه‏هاى بین‏المللى پیروزی حزب ا... لبنان بر غاصبین صهیونیستی و همچنین نزول برکات و نعمات آسمانى از درگاه حق بارى تعالى مسئلت نمایند امید است مورد اجابت واقع شود.

انشاء الله

التماس دعا

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » R - alabed ( شنبه 85/5/14 :: ساعت 10:39 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

روز پدر
تبریک2
تبریک1
شرائط اعتکاف

>> بازدید امروز: 3
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 3297
» درباره من

العابد
R - alabed
الا که راز خدایی خدا کند که بیایی=== تو نور غیب نمایی خدا کند که بیایی=== شب فراق تو جانا خدا کند، سرآید=== سر آید و تو بیایی خدا کند که بیایی===

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان


» صفحات اختصاصی

» طراح قالب